Saturday, July 21, 2012

Something to share

10 julai 2012, 1 pagi
Paka, Terengganu

Panggilan telefon dari ibu. Dengan penuh debarnya, aku jawab telefon tu. Dalam otak aku da pikir, ni kenapa laa pulak ni. Bercampur-baur otak aku.
"Hello, assalamualaikum.."
Aku sambut call. Terkejut aku, suara abang aku tengah cakap sambil menangis. Ah, sudah, ni kenapa pulak ni, aku pikir.
"Eli, eli, ayah dah takde.."
Innalillahi wa innailaihi rajiuun.... Ya Allah, macam nak pecah jantung aku! Apa yang bermain dalam otak aku masa tu, cuma ayah dan macam mana aku nak balik pagi2 buta tu. Kakak aku ambik alih panggilan, dengan tenangnya dia suruh aku bawak istighfar, mengucap. Aku da tak boleh tahan dah, aku meraung macam orang gila. Tapi tak baik meraung, kesian ayah, kata kakak aku.

Aku mintak tolong akak aku, aku nak balik. Aku nak tatap wajah ayah aku buat kali terakhir, walaupun jasad tanpa nyawa. Aku cuba sorokkan kesedihan waktu perjalanan balik, kang orang kata, dah kenapa pulak budak ni. Biarlah al-fatihah dan zikrullah jadi penenang hati, boleh jugak sedekah kat ayah.

Flight pertama dari K. Terengganu ke KL, 8.20 pagi. Walaupun aku dah sampai kat airport K.Terengganu pukul 4 pagi (credit to housemates kat Paka; Jannah, Faizzen, Jirah, Diana, sebab tolong hantar), 2 jam jugak laa tunggu  nak beli tiket. Alhamdulillah, ada tiket lagi untuk flight pertama hari tu.

Sampai kat KL, abang aku jemput. Perjalanan ke rembau ambik masa lebih kurang 45 minit. Akak pulak asyik call, sebab jenazah ayah dah nak dimandikan dan dikebumikan. Takut tak sempat nak tengok. Abang aku pun pecut laju sikit. Dalam hati aku doa, Ya Allah, selamatkan perjalanan kami dan semoga aku sempat tatap wajah ayah buat kali terakhir.

Syukur, Allah Maha Adil, kitorg sempat sampai sebelum ayah dikebumikan. Mungkin korang pernah hadir dalam majlis motivasi atau agama yang selalu sampaikan perkara tentang ibu bapa, suruh kita tutup mata dan bayangkan...
Bayangkan, kita balik rumah, dan yang kita nampak, sekujur tubuh diselimuti kain putih. Bila kita bukak kain tu, yang kita nampak, wajah ayah, wajah ibu, jasad tak bernyawa...
Dan itu lah yang berlaku pada aku. Balik rumah, nampak banyak sangat kereta, ramai sangat orang. Aku dah tak dapat nak tahan sebak, berjurai air mata keluar. This is it! Aku kena berhadapan dengan realiti yang cukup besar dan berat!

Masuk je rumah, sekujur tubuh tak bernyawa dihadapkan ke arah kiblat. Dan aku tahu itu ayah. Dan aku tahu, ini kali terakhir untuk aku tatap jasad ni. Kali terakhir untuk aku tatap wajah ayah.

Merah-merah mata adik beradik aku. Ibu pulak nampak sangat tak bermaya. Aku dekat dengan jasad ayah. Aku sentuh dahi ayah, pucat, sejuk je rase. Aku cium dahi dan pipi ayah, yang selalu aku cium bila nak balik utp, nak pergi ke tempat jauh, baru sampai rumah, pagi raya, khatam Quran, birthday aku atau birthday ayah. Lepas ni, dah tak dapat lagi aku cium wajah ni.

Beberapa minit lepas tu, ayah dibawa untuk dimandikan, dikafankan, disembahyangkan dan akhirnya dikebumikan. Itulah kali terkahir aku akan jumpa dengan ayah di dunia. Watak ayah dah habis, masanya dah sampai, tak lambat, tak juga awal. Aku yakin Allah yang menentukan segalanya dan semuanya tersusun dengan paling baik untuk aku dan keluarga aku, dan jugak untuk ayah.

Jadi, sebelum masanya tiba, gembirakanlah ibu bapa kita, sebelum Allah menjemput mereka kembali, atau sebelum kita yang dijemput kembali. Dan kepada yang hidup, jangan lupa sedekahkan Yasiin, ummul kitab, zikrullah kepada sekurang-kurangnya ahli keluarga yang telah pergi, insyaAllah, dapat membantu arwah dan juga membantu kita, insyaAllah.



6 comments:

  1. Sabar li...sgala nye ader hikmah nye...aku tao ko kuat n mampu nk hdapi sume ni...

    ReplyDelete
  2. wah, ade rupeney org bace blog aku..hehe.. insyaAllah.. mekasih syaza..ko kena r jadi sumber kekuatan aku nnt..cewahh..haha

    ReplyDelete
  3. sabar ye eli.. tabahkan hati.. setiap yang hidup pasti akan menemui mati dan itulah takdirnya, dan pasti Allah lebih sayangkan ayah ko buat masa ini.. chill~~

    ReplyDelete
  4. eli, be strong ok?
    Allah lebih Mengetahui .
    May strength with you and your fmily.

    ReplyDelete